خانه / دانلود رایگان اکسل / تابع VLookUP زمانی که ستون جستجو ، اولین ستون نیست

تابع VLookUP زمانی که ستون جستجو ، اولین ستون نیست

جستجوی پیشرفته با تابع VLookUP زمانی که ستون جستجو ، اولین ستون نیست!

 

بسیار پیش می آید که بخواهید در یک جدول در اکسل ، مقداری را جستجو کنید و مقداری متناظر با این فیلد را در ستون های مقابلش برگردانید. این کار را می توانید با تابع VLookUP انجام دهید که آموزش ویدئویی آن در سایت قرار گرفته که می توانید به آن مراجعه و کامل آن را ببندید.

 

اما در این آموزش ما دنبال داده ای هستیم که در ستونی از جدول قرار گرفته که اولین ستون جستجو نمی باشد. این موضوع بسیار در پروژه ها و جستجوهایی که با اکسل انجام می دهیم پیش می آید.

 

برای حل این مسئله ، علاوه بر استفاده از تابع VLookUP ، از تابع دیگری به نام Choose نیز استفاده می کنیم . ابتدا بایستی با تابع Choose ، ستون جستجوی مورد نظر را به عنوان اولین ستون قرار داده و سپس با استفاده از تابع VLookUP به جستجوی مقدار مورد نظر بپردازیم.

 

در ابتدا تابع Choose و شیوه استفاده از آن را با یک مثال ساده بررسی می کنیم.

این تابع هر مقدار عددی ، به یک عبارت نسبت می دهد. مثلا عدد ۱ را به عنوان "شنبه" ، عدد ۲ را به عنوان "یکشنبه" ، عدد ۳ را به عنوان "دوشنبه" ، عدد ۴ را به عنوان "سه شنبه" و … نسبت می دهیم . مطابق مثال زیر:

 

VLookUP And Choose Function in excel

 

سلول F20 حاوی مقداری بین عدد ۱ تا ۷ است که ما وارد می کنیم.

برای آنکه به صورت واضح تر ترکیب دو تابع VLookUP و Choose و شیوه جستجو جداول را کامل متوجه شوید ، حتما ویدیوی آموزشی زیر کامل مشاهده نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *