خانه / دانلود رایگان اکسل / آموزش بدست آوردن میانگین ۳ عدد آخر در اکسل با فرمول نویسی پیشرفته

آموزش بدست آوردن میانگین ۳ عدد آخر در اکسل با فرمول نویسی پیشرفته

آموزش بدست آوردن میانگین ۳ فروش آخر در اکسل با فرمول نویسی پیشرفته

 

 

نکته: ویدئوی کامل این آموزش در پایین همین صفحه می باشد.

 

در این آموزش کاربردی ، با استفاده از فرمول نویسی پیشرفته در اکسل و همچنین استفاده از توابع مهم در آن ، سعی در حل یک موضوع مهم داریم. این موضوع بدست آوردن میانگین ۳ عدد آخر در اکسل با فرمول نویسی پیشرفته است. در این از توابع بسیار مهمی از جمله : If ، Large ،  Lookup ، isnumber و … استفاده می شود که ترکیبی از آنها می تواند بسیار قدرتمندد ظاهر شود و مسائل بزرگ و پیچیده ای را حل و فصل نماید.

 

در ابتدا فرض کنید داده هایی به صورت زیر داریم که شامل اطلاعات فروش و خریداران می باشد و تعداد فروش یک ستون از آن می باشد که می تواند در این ستون علاوه بر تعداد فروش ، توضیحات حروفی نیز آمده باشد. یعنی برای بدست آوردن میانگین ۳ عدد آخر در اکسل ، هم با سلول های عددی و هم با سلول های حروفی و غیر عددی سروکار داریم. بنابراین باید فرمول ما انعطاف حل این مسئله را داشته باشد.

 

میانگین 3 عدد آخر در اکسل

 

در ابتدای کار باید تشخیص دهیم که سلول ما حاوی داده عددی است یا خیر. این کار را با استفاده از توابع isNumber در اکسل و همچنین تابع If در اکسل انجام می دهیم. سپس در صورت عدد بودن ، شماره سطر آن سلول عددی را بر می گردانیم.

 

بنابراین خروجی ما به صورت آرایه ای است و مجموعه ای از داده ها را در خروجی داریم. این داده ها دقیقا شماره سطرهای سلول هایی است که محتوای عددی داشتند. حال کافی است با استفاده از تابع Large در اکسل ، سه شماره سطر آخر را بدست آوریم. برای آنکه میانگین ۳ عدد آخر در اکسل را استخراج کنیم ، حتما باید در این مرحله از تابع Large استفاده نماییم.

 

سپس مشاهده می کنید که سه شماره سطر آخر که حاوی عدد می باشند را توانستیم تا اینجای کار بدست آوریم.حال باید محتوای این شماره سطرها و همچنین تعداد فروش آنها را استخراج کنیم که می توان این کار را با تابع بسیار مهم Lookup بدست آوریم.

ویدئوی کامل آموزش بدست آوردن میانگین ۳ عدد آخر در اکسل با فرمول نویسی پیشرفته را می توانید در زیر مشاهده نمایید:

 

 

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر آموزش بالا برای شما مفید بوده است و تصمیم دارید گزارشات فوق پیشرفته ای را در اکسل پیاده سازی کنید و سیستم فروش و کارکرد آن را در یک نگاه داشته باشید ، ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

 

 

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه این آموزش ، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

می خواهم شیوه ساخت گزارشات فوق پیشرفته در اکسل را بیاموزم

 

 

اگر این آموزش برای شما مفید بوده ، می توانید از آموزش ویدئویی  بدست آوردن اولین فروش بیشتر در اکسل نیز دیدن نمایید:

 

تابع Small در اکسل