خانه / دانلود رایگان اکسل / فرمول نویسی داینامیک مجموع تعداد فروش های آخر با اکسل

فرمول نویسی داینامیک مجموع تعداد فروش های آخر با اکسل

فرمول نویسی داینامیک مجموع تعداد فروش های آخر

 

 

نکته: ویدئوی کامل این آموزش در پایین همین صفحه می باشد.

در این آموزش قصد داریم شیوه حل مسئله با تابع Sumif در اکسل و تابع Sumifs را مورد بررسی قرار دهیم. دقت نمایید این آموزش بخشی از پکیج فرمول نویسی پیشرفته و حل مسائل بزرگ در اکسل می باشد که می توانید در بخش محصولات دانلودی آن را مشاهده نمایید.

 

در ابتدا با سه مسئله مهم روبرو هستیم که قرار است آنها را حل نمائیم. فرض کنید جدولی به صورت زیر داریم که در آن تعدادی محصول داریم. که هر محصول توسط یک تولیدی ایجاد شده است. حال ستونی داریم که معادل تاریخ فروش هر محصول می باشد. داده ها به صورت زیر می باشند:

 

تابع Sumif در اکسل

 

مسئله اول: می خواهیم مجموع قیمت فروش هایی که توسط تولیدی ۱ و تولیدی ۲ ایجاد شده اند را محاسبه و در سلولی نمایش دهیم. برای این کار از تابع Sumif در اکسل استفاده می کنیم. شیوه استفاده از تابع Sumif در اکسل آسان است اما مهمتر از آن این است که بدانید چه زمان باید از تابع Sumif در اکسل استفاده کنید.

تابع Sumif در اکسل ، سه پارامتر دارد. اولین پارامتر ، مشخص کردن محدوده محدوده شرط می باشد که در داده های جدول ما ، ستون تولیدات می باشد. دومین پارامتر ، مقدار شرط می باشد که در اینجا ، “Tolidi 1” می باشد و در نهایت پارامتر سوم در تابع Sumif در اکسل ، محدوده ای که قرار است جمع شود ، را مشخص می کنیم.

تا اینجا ما توانستیم مجموع قیمت فروش برای محصولات تولیدی ۱ را بدست اوریم. همین مراحل را برای تولیدی ۲ به کار میگیریم و بین آنها از علامت مساوی استفاده می کنیم. اگر مراحل را متوجه نشدید ، ویدئو زیر را به طور کامل مشاهده نمایید.

 

فرمول را به صورت زیر می نویسیم:

 

تابع Sumif در اکسل

 

مسئله دوم: مانند مسئله اول است اما می خواهیم این کار را با استفاده از فرمول آرایه ای انجام دهیم. به طوری که دیگر برای هر تولیدی ، یک Sumif مجزا استفاده نکنیم.عملیات آن به طور کامل در ویدئو زیر شرح داده شده است.

 

تابع Sumif در اکسل

 

مسئله سوم: می خواهیم با استفاده از یک سلول ، تعدادی از  فروش های آخر ، را به صورت داینامیک بدست آوریم. مثلا میخواهیم مجموع مبالغ ۳ فروش آخر را بدست آوریم. یا مثلا مجموعه ۱۰ فروش آخر را بدست آوریم. بسیار مسئله ای جالب است و این کار را با استفاده از تابع Sumifs در اکسل و همچنین استفاده از تابع Today انجام می دهیم.

 

تابع Sumif در اکسل

 

در ویدئوی زیر به طور کامل شیوه حل این مسائل را توضیح داده ایم.

 

 

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر آموزش بالا برای شما مفید بوده است و تصمیم دارید گزارشات فوق پیشرفته ای را در اکسل پیاده سازی کنید و سیستم فروش و کارکرد آن را در یک نگاه داشته باشید ، ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

 

 

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه این آموزش ، بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

می خواهم شیوه ساخت گزارشات فوق پیشرفته در اکسل را بیاموزم

 

 

اگر این آموزش برای شما مفید بوده ، می توانید از آموزش ویدئویی گروه بندی داده ها با فرمول نویسی پیشرفته در اکسل  نیز دیدن نمایید:

 

گروه بندی داده ها با فرمول نویسی پیشرفته در اکسل