خانه / دانلود رایگان اکسل / آموزش برنامه نویسی دستورات پایه در VBA اکسل

آموزش برنامه نویسی دستورات پایه در VBA اکسل

آموزش برنامه نویسی دستورات پایه در VBA اکسل

 

VBA که مخفف عبارت Visual Basic For Application یک زبان برنامه نویسی است که توسط شرکت نرم افزاری مایکروسافت طراحی شده است. VBA در اکسل و سایر نرم افزارهای آفیس گنجانده شده است.

 

روباتی را در نظر بگیرید که تسلط کافی بر اکسل دارد و قدرت محاسباتی بالا داشته و اکسل را با قدرت و سرعت تمام انجام می دهد. اگر شما بخواهید این روبات به جای شما با اکسل کار کند می بایست کارهایی را که در نظر دارید ، تهیه کرده و به صورت کدهای خاصی درآورده و به روبات بدهید. رویات نیز به ترتیب دستورات شما را انجام می دهد. VBA اکسل نیز همانند همین مثال عمل می کند. در واقع زبان خاصی (زبان کدنویسی) برای ارتباط با اکسل است.

 

VBA اکسل یا VB (Visual Basic) تفاوت دارد cialis strips 20mg. اگر چه این دو شباهت هایی هم با هم دارند. ولی کاربردهای آنها متفاوت است . مهارت در VB به معنای مهارت در VBA نمی باشد اگر چه کار را برای یادگیری و پیشرفت در VBA اکسل  هموار می کند. از سوی دیگر هر قدر در نرم افزارهای آفیس مهارت بیشتری داشته باشید در VBA توانایی و مهارت بیشتری خواهید داشت.

 

از رایج ترین و پرکاربردترین کارها در VBA اکسل ، کار با سلولها و ناحیه هاست. انتخاب یک Cell یا Range ، وارد نمودن فرمول تغییر رنگ و قلم و وارد نمودن یک عدد از جمله کارهایی است که می توان در مورد آنها انجام داد. معمولا در ابتدا Range را مشخص و سپس یکی از ویژگی های آن را تنظیم کرده و یا یک متد (Method) را بر آن اعمال می کنیم.

 

یک Range می تواند شامل تنها یک سلول یا چندین سلول باشد. این سلولها می توانند در کنار یکدیگر یا به طور پراکنده باشند. در ادامه متداول ترین روشهای تعریف و کار با شی Range ارایه می شود.

 

برای انتخاب یک Range ، ابتدا آن را مشخص کرده و سپس متد Select را بر آن اعمال می کنیم.

کد زیر سلول های همسایه در ناحیه A1 تا D5 را انتخاب می کند:

اکسل VBA

می توان نقاط غیر همسایه و پراکنده را به عنوان Range معرفی کرد. کد زیر به ناحیه ای که شامل سلول A8 ، ناحیه B2 تا C5 و سلول K2 اشاره می کند:

اکسل VBA

 

 ویژگی های Cells و روش آدرس دهی مختصاتی  

 

با استفاده از ویژگی Cells میتوان یک سلول را با استفاده از آدرس سطر و ستون آدرس دهی و مشخص کرد . این ویژگی یک شی از نوع Range را به ما می دهد که این شی تنها یک سلول دارد.

 

انواع روشهای استفاده از این دستورات را در ویدیوی آموزشی VBA اکسل به صورت کامل در زیر می توانید مشاهده نمایید.

 

 

لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات همین صفحه بیان نمایید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستم. سوالات خود را بیان کنید تا به صورت ویدئویی آموزش آن در سایت قرار گیرد.

 

 

پیشنهاد می کنیم از آموزش زیر نیز دیدن نمایید. با مشاهده آموزش زیر قادر خواهید بود به صورت اصولی و استاندارد شیوه کدنویسی و برنامه نویسی در اکسل را بیاموزید:

 

Basic Programming VBA Excel

 

 

۲ دیدگاه

  1. سلام
    ممنونم از این همه فایل اموزشی فوق العلاده که در اختیار ما گذاشتید امیدوارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *