خانه / دانلود رایگان اکسل / آموزش برنامه نویسی نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل با تعداد سری داده های متغیر

آموزش برنامه نویسی نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل با تعداد سری داده های متغیر

آموزش برنامه نویسی نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل با تعداد سری داده های متغیر

 

اولین نکته ای که در مورد نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل به ذهن ما می رسد ، این هست که این نوع نمودارها صرفا انتخاب تعدادی از سلول ها و سپس رسم چارت مورد نظر نیست!! وقتی کلمه پویا و داینامیک را به کار می بریم ، یعنی بخشی از نمودار ، عملا به صورت منعطف و متغیر پیاده سازی شده است.

بهتر است برویم سراغ این نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل. آموزش های مختلفی در زمینه نمودارهای داینامیک در داخل سایت موجود هست که اکثر آنها در فضای خود اکسل پیاده سازی شده اند. اما در این آموزش ما قصد داریم نمودار و سری های داده آنها را در داخل کدنویسی و با استفاده از زبان وی بی ای اکسل ایجاد کنیم.

 

فرض کنید یک تعداد داده به صورت تصویر زیر داریم که صرفا فقط ستون “کد شناسایی” برای ما حائز اهمیت می باشد:

 

نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل

 

 حال در قسمت پایین تر شیت خود ، یک جدول دیگری داریم که شامل ستون های X و Y برای هر کد شناسایی می باشند. مثلا در دیتاهای جدول زیر برای ۵ کد شناسایی محورهای X و Y تعریف شده است:

 

نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل

 

حال قرار هست برای رسم نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل ، هر کد شناسایی موجود در جدول محورها ، در جدول اول یعنی کدهای شناسایی بررسی شود و در صورت وجود داشتن ، سری داده های آن (توسط محور X و Y آن) رسم شود و اگر کد شناسایی مورد نظر وجود نداشت ، از آن عبور کند و در نظر گرفته نشود.

مثلا در تصویر زیر چون تعداد کدهای شناسایی موجود ، ۵ عدد می باشد و چون با جدول کدها مقایسه و موجودیت ۴ عدد آنها تایید شد ، تعداد ۴ سری داده در داخل نمودار رسم شده است.منظور از سری داده ، هر کدام از خط هایی است که در داخل قاب نمودار رسم شده است.

 

نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل

 

حال اگر بخواهیم نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل ، تعداد بیشتری سری داده داشته باشد ، کافی است محورهای X و Y آن را در جدول زیر ایجاد کنید و سپس کد شناسایی آن را نیز در جدول کدها تعریف نمایید.

 

نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل

 

 

نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل

 

نکته خیلی مهم این هست که می توانیم تعداد محورها را از راست در جدول محورها ، اضافه کنیم و محدودیتی نداریم. همچنین برای تعداد کدهای شناسایی نیز در جدول کدها ، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و میتوان کدها را در ستون کد شناسایی نوشت و تعریف کرد.

نکات بسیار خوبی در حین کدنویسی نمودار داینامیک در وی بی ای اکسل یاد خواهید گرفت که به صورت کامل سعی شده در داخل ویدئو زیر توضیح داده شود:

 

 
 
 
اگر آموزش بالا برای شما مفید بوده و علاقمند به یادگیری نمودارها به صورت تخصصی و پیشرفته هستید و می خواهید ترکیب نمودارها با کنترل های تخصصی را بیاموزید ، آموزش زیر می تواند دانش عملی خوبی را در این زمینه در شما ایجاد نماید:
 
 
نمودارهای پویا در اکسل
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *