خانه / دانلود رایگان اکسل / فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل و ایجاد فرم دو حالته

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل و ایجاد فرم دو حالته

آموزش فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل و ایجاد فرم دو حالته

 

نکته: می توانید ویدئوی کامل آموزش فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل را در پایین همین صفحه مشاهده نمایید.

 

در این آموزش قصد داریم دو موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. اولی مورد این هست که تعدادی تکست باکس در داخل شیت اکسل خود داریم و می خواهیم با تیک زدن چکباکسی ، فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل را پیاده سازی کنیم.

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

موضوع دوم ، فرمی داریم جهت ثبت اطلاعات که تعدادی فیلد روی آن قرار دارد. و همچنین دکمه ای جهت ثبت اطلاعات وجود دارد. همچنین یک چکباکس داریم با عنوان “نمایش اطلاعات بیشتر” که می خواهیم با زدن آن ، فرم دو حالته شود. یعنی اول که فرم را اجرا می کنیم ، فرم فقط اطلاعات اولیه را نمایش دهد و کاربر فقط بتواند آنها را پر کند. مانند زیر:

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

اما با زدن و فعال کردن چکباکس که کار فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل را انجام می دهد ، قسمت ثانویه فرم نیز نمایش داده می شود و کاربر می تواند اطلاعات دیگری را نیز در فرم وارد نماید.

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

 

موضوع اول: فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در شیت های اکسل

در ابتدا برای فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها ، باید معین کنیم که در چه رویدادی کد بنویسیم. چون می خواهیم با کلیک روی چکباکس و تیک خوردن آن ، سه تا از تکست باکس ها غیر فعال شوند و کاربر قادر به تغییر مقدار آنها نباشد ، باید در رویداد کلیک چکباکس کد بنویسیم.

 

الگوریتمی که می خواهیم پیاده سازی کنیم این هست که ابتدا آرایه ای از کنترل های تکست باکس مورد نظر که قصد داریم غیرفعال شوند ، ایجاد می کنیم.

 

سپس با استفاده از دستور TypeName ، کنترلهای تکست باکس شیت را تشخیص داده و با آرایه خود قیاس می کنیم و اگر کنترل های آرایه با کنترل های شیت برابر بود ، آنها را غیرفعال کند.

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

کدنویسی کامل آن را می توانید در ویدئوی پایین همین صفحه مشاهده نمایید.

 

 

موضوع دوم: فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

در ابتدا فرمی به شکل زیر طراحی می کنیم.سپس می خواهیم کاری کنیم که وقتی فرم اجرا شد ، فقط بخش اول آن نمایان باشد و قسمت ثانویه دیده نشود.برای این کار باید از خاصیت Height فرم استفاده کرد و طوری تنظیم کنیم که فقط تا چکباکس دیده شود.

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

بنابراین برای تنظیم خصوصیت Height کافی است در رویداد Activate فرم ، یعنی در ابتدای بارگزاری فرم ، ارتفاع فرم را کم کرده تا قسمت ثانویه فرم مشاهده نشود.

 

فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل

 

حال می خواهیم با کلیک کردن روی چکباکس ، و تیک خوردن آن ، جهت فعال یا غیر فعال کردن کنترل ها در فرم های اکسل ، قسمت پایین فرم نمایش داده شود. بنابراین در رویداد کلیک چکباکس باید کدنویسی کنیم.

 

این آموزش حاوی نکات فراوانی است که در ویدئوی زیر به صورت کامل مراحل توضیح داده شده است.

 

 

در صورتی که قصد دارید فرم های پیشرفته در اکسل ایجاد کنید و عملا دست به تولید برنامه بزنید ، توصیه می کنیم دو آموزش زیر را مشاهده نمایید . این دو آموزش شما را کاملا آماده ساخت و تولید برنامه مورد نظر شما خواهد کرد و قدرت شگفت انگیزی در کدنویسی و برنامه نویسی به شما خواهد داد.

 

ساخت فرم ورود اطلاعات در VBA اکسل

 

ListBox in Excel2

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *