خانه / دانلود رایگان اکسل / بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل و  استفاده از چند شرطی و آرایه ها

بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل و  استفاده از چند شرطی و آرایه ها

آموزش بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل و  استفاده از چند شرطی و آرایه ها

 

نکته: می توانید ویدئوی کامل آموزش بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل را در پایین همین صفحه مشاهده نمایید.

 

یکی از مهمترین مسائلی که معمولا در بحث فرمول نویسی پیش می آید و ممکن هست افراد بسیاری با آن مواجه شوند ، بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل می باشد. بسیار پیش می آید که شما نیاز دارید گزاراشاتی را براساس بازه بین دو تاریخ بدست آورید.

 

این آموزش را قصد داریم با استفاده از یک مثال کاربردی انجام دهیم.در ابتدا فرض کنید دو جدول به صورت زیر داریم.که جدول اول مختص به معرفی قیمت می باشد و نام کالا ها در ان قرار دارد. و جدول دوم مختص به جدول فاکتورها می باشد که اطلاعات اقلام فاکتورها در داخل آن ذخیره می شود.

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

همان طور که در جدول اول مشاهده می کنید دو تاریخ در ستون های اول و دوم ثبت شده است که نشان دهنده تاریخ تولید و تاریخ انقضا می باشد و نرخ معینی برای آن کالای مورد نظر نیز در نظر گرفته شده است.مثلا ممکن است یک کالای یکسان به نام abc چندبار در این جدول آمده باشد اما دارای نرخ های مختلف و بازه تاریخ های متفاوت می باشد.

 

شیوه انجام عملیات بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل:

 

عملیاتی که می خواهیم برای بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل انجام دهیم این هست که در ابتدا نام کالای ذکر شده در جدول فاکتور را در جدول معرفی قیمت و در ستون نام کالاها مقایسه کرده و آنهایی که برابر هستند را استخراج کند.

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

سپس از بین کالاهای مشخص شده و برابر ، به مقایسه تاریخ می پردازیم. بدین صورت که تاریخ موجود در جدول فاکتور را با تاریخ های شروع و پایان موجود در جدول معرفی قیمت قیاس می کنیم و هر کدام که این تاریخ را در بازه خود قرار میداد ، در همان راستا نرخ آن را به عنوان خروجی در نظر می گیریم.

 

مثلا در دومین سطر جدول فاکتور ، کالای مورد نظر abc می باشد.در ابتدا این کالا را در ستون کالای جدول معرفی قیمت جستجو می کنیم.همان طور که مشاهده می کنید سطر های ۱ و ۴ و ۵ استخراج می شوند.حال برای بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل ، تاریخ فاکتور را شروع به قیاس می کنیم. تاریخ فاکتور ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ می باشد. که این تاریخ در بازه سطر ۵ قرار می گیرد. و در نهایت در همان راستا ، مقدار نرخ آن یعنی ۱۴۵ در خروجی نمایش داده می شود.

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

برای اینکه در زمینه تاریخ دقیق عمل کنیم ، سعی می کنیم ابتدا تاریخ ها را به میلادی برده و سپس با عملیات مقایسه ای تاریخ ها را به راحتی با هم قیاس کنیم.بدین منظور دو ستون کمکی در جدول معرفی قیمت ایجاد کرده و تاریخ های میلادی دو ستون تاریخ شمسی را در آن بدست می آوریم. جهت انجام این کار ما از ماژول FarsiDate استفاده می کنیم و فایل ماژول آن را به فایل خود اضافه می کنیم.مانند زیر:

 

داده های بین دو تاریخ در اکسل

 

 

توابع مختلفی در آموزش بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل استفاده شده اند و سعی شده در آموزش ویدئویی که در زیر ارائه شده است به صورت کامل و قدم به قدم نحوه عملکرد ترکیب آنها توضیح داده شود.

 

ویدئوی کامل آموزش بدست آوردن داده های بین دو تاریخ در اکسل را می توانید در زیر مشاهده نمایید:

 

 

اگر آموزش بالا برای شما مفید بوده است ، پیشنهاد می کنیم جهت بالا بردن دانش عملی خود در زمینه فرمول نویسی ، آموزش زیر که مختص به فرمول نویسی داینامیک مجموع تعداد فروش های آخر با اکسل را مشاهده نمایید. قطعا نکات فراوانی در این آموزش هست که مهارت فرمول نویسی و حل مسئله شما را بسیار افزایش می دهد.

 

تابع Sumif در اکسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *